Photoolgraphix

Bedrijfsfotografie wordt ook wel aangeduid als “bedrijfsreportage”. Het doel van een bedrijfsreportage is om die aspecten die een bedrijf of organisatie wil tonen te vangen in een beperkt aantal foto's, vaak bedoeld voor reclame doeleinden of sociale media. Bedrijfsfotografie is enerzijds een sociale reportage waarbij de foto's een verhaal moeten vertellen, anderzijds bevat het elementen van portretfotografie en productfotografie. Dit maakt bedrijfsfotografie een moeilijk maar breed onderwerp waar verhaallijn, belichting, mens, machines, processen, materialen, overzicht en details bij elkaar komen tot een evenwichtig geheel.

Het eerste stap bij een bedrijfsreportage is niet het fotograferen, maar de voorbespreking om te achterhalen wat het bedrijf wil laten zien. Daarna volgt het storyboard wat een weerspiegeling is van de reportage. Het uitmeten van de belichting in combinatie met de keuze van de compositie is erg belangrijk waarbij het wel mogelijk is om dit goed voor te bereiden en hierdoor de resultaten niet afhangen van het toeval. Beeldbewerkingssoftware wordt tenslotte gebruikt om de foto’s te optimaliseren en het bedrijf er op zijn best uit te laten komen.